Finance

Kapesné by mělo být vázáno na činnost 

Finanční gramotnost začíná již na prvním stupni základní školy. Právě v té době se naše děti mohou naučit, jak pracovat s financemi a jak se zapojit do tvoření vlastního snu. Kolik jim dávat kapesné?  

Nižší stupeň základky 

Když se dítě naučí počítat alespoň do deseti, je nejvyšší čas začít s kapesným. Samozřejmě ještě dítě bude potřebovat vaši pomoc, ale právě v této době se již může naučit základy. Začněte tím, že si vyčleníte vlastní peněženku nebo kasičku, kde bude možné oddělit bankovky od mincí.  

Měsíčně dejte dítěti sto korun a vysvětlete mu, že si za tyto peníze sice může koupit, co si pro sebe přeje, ale mělo by směřovat k nějakému cíli. Tím může být vysněný hudební nástroj, sportovní potřeby, nebo hodnotná hračka nebo kniha. Je tedy potřeba, aby neutratilo vše a spíše si peníze odkládalo.  

Školák a student 

Ve vyšším věku, kdy si již dítě nebo student umí spočítat, co kolik stojí, se snažte, aby bylo dítě zapojeno do běžného hospodaření. Vysvětlete mu příjem vaší rodiny a posílejte svého potomka často nakupovat. Kapesné by se v tomto období již mělo pohybovat okolo 500 měsíčně. Mělo by být ale vázáno na pravidelné úkony navíc, které bude dítě v domácnosti vykonávat. Úklid nehonorujte, není to zrovna nejlepší návyk do života. Kapesné může být uděleno například za pomoc ostatním v rámci vaší komunity, za dobrovolnickou činnost pro domov důchodců nebo děti, a podobně.  

Peníze navíc může váš student pravidelně získávat především za vlastní iniciativu. Vytvoří zajímavé odpoledne pro místní důchodce? Rozhodne se uspořádat zábavný koncert pro děti v místní školce? Bude tvořit dílničky pro děti v rámci jarmarku? Tyto iniciativy byste jako rodič měli následně odměnit. Studenti se naučí, že co je bude bavit a bude přinášet přidanou hodnotu i ostatním, bude následně odměněno.